چگونه باید لباس‌ها را در زمان شیوع کرونا شست؟

شستن لباس در زمان شروع کرونا

رعایت نکات بهداشتی یکی از ضروریات مهم در امر مقابله با ویروس کروناست؛ لذا نحوه صحیح شستن و ضدعفونی کردن لباس‌ها در عدم ابتلای فرد و اعضای خانواده به بیماری کرونا مهم و ضروری ارزیابی می‌شود که باید از سوی همه رعایت شود. یکی از نگرانی‌های اصلی افراد نحوه شستن لباس‌هاست؛ در واقع برای عموم مردم این سؤال ایجاد می‌شود که چگونه باید لباس‌ها را شست؟ یا اصلاً ضرورت دارد به محض ورود به خانه، لباس‌ها را تعویض و با مواد شوینده آن‌ها را مورد شست‌وشو قرار داد؟

کارشناسان حوزه بهداشت معتقدند، ویروس کرونا بر روی سطوح پارچه‌ای به مدت ۶ تا ۱۲ ساعت زنده مانده و بعد از گذشت این زمان از بین می‌رود؛ لذا ضرورت دارد حتماً این موضوع را مدنظر قرار دهیم و بدانیم که مدت زمان ۶ تا ۱۲ ساعت زمان بسیار زیادی بوده و ممکن است در این مدت، هم خود و هم افراد خانواده از طریق عدم ضدعفونی و عدم گندزدایی از روی لباس‌ها، به ویروس کرونا مبتلا شویم، پس برای دور ماندن از این خطر لازم است بلافاصله بعد از ورود به خانه لباس‌ها را طبق دستورالعمل‌هایی که در ادامه مورد اشاره قرار می‌گیرد، بشوییم.

بر اساس اطلاعاتی که از سوی کارشناسان حوزه بهداشت و درمان در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته، باید افراد در صورت مواجهه با شخصی که علائم شبیه به بیماری کرونا دارد، یا در صورت سفر به مناطق پرخطر مانند بیمارستان‌ها، شهرهای پرخطر و نظیر آن و یا مشاهده هرگونه خون و دیگر ترشحات بر روی لباس، حتماً لباس‌هایشان را با آب گرم شسته و در نور آفتاب یا بر روی شوفاژ خشک کنند و نیز افرادی که با بیماران مبتلا هم‌نشین هستند، باید لباس‌های خود را خارج از منزل ضدعفونی کنند.

همچنین این کارشناسان تأکید می‌کنند برای لباس‌های روزانه و رفت‌وآمدهای معمول، نیازی به شست‌وشوی روزانه لباس‌ها نیست، ولی توصیه می‌شود لباس‌ها در کمد و یا فضایی جداگانه نزدیک در منزل نگهداری شوند.

همانطورکه می‌دانید، ویروس کرونا با آب ولرم و ماده شوینده از بین می‌رود. در صورتی‌که می‌خواهید نگرانی مبتلا شدن به این ویروس را از خود دور کنید، لباس‌های خود را با آب داغ یا ولرم در دمای ۳۰ تا ۴۰ درجه سانتیگراد بشویید و ترجیحاً در مقابل نور آفتاب خشک شوند.

بافت بسیاری از لباس‌ها با دمای بالا و آب داغ از بین می‌رود. از این رو توصیه می‌کنیم این نوع لباس‌ها را با آب ولرم بشویید و حتما از مواد شوینده نیز استفاده کنید. در صورتی که ماده شوینده قوی به بافت لباس‌تان آسیب می‌رساند، از ماده شوینده ملایم استفاده کنید.

همچنین کارشناسان توصیه می‌کنند حتماً در دمای ۶۰ تا ۹۰ درجه سانتی‌گراد، لباس‌ها و ملحفه‌های آلوده‌ فرد بیمار شست‌وشو شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *